::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Feb 11, 2010

Dunia Ini Bukan Untukku



~Tiada kekuatan melainkan kekuatan yang diberikan-Nya...~

Terima kasih buat sahabatku sayang, Asma' Ahmad Bahari yang berkongsi statusnya di Facebook yang turut sama menyedarkan saya dari lamunan.

Saya rasa diri ini masih banyak lagi yang perlu saya baiki. Banyak lagi lompang-lompang dalam diri ini yang perlu saya tutupi.

Perjalanan ini bukan saja untuk diri sendiri. Diri ini lahir sebagai hamba, bahkan diciptakan sebagai Khalifah di muka bumi Allah.

Perlu sentiasa istiqamah dan konsisten. Perlu lebih baik dari semalam. Jika diri berasa lemah, saya perlu kembali kepada Allah.

Tiada guna ada rasa ingin berlari marathon dari kutub utara ke kutub selatan untuk lari daripada masalah. Tiada guna jika ingin tinggal di iglu sejauh planet Pluto semata-mata kerana tidak mahu lagi berhadapan dengan karenah dunia.

Ini adalah pentas untuk menambah amal dan bakti. Hidup memang penuh pancaroba. Penuh dengan manusia yang menduga.

Teguhkan hati. Merintihlah kepada Allah. Usah rasa malu untuk menangis di hadapan-Nya. Kerana hakikatnya kita manusia kerdil dan lemah. Hanya akan kuat dengan pertolongan dan kuasa Allah.

Wahai diri, inilah dunia!
Yang hanya diibaratkan sebagai bangkai keldai oleh baginda.

Dunia ini bukan diciptakan untukmu bersenang-senang di atasnya. Inilah pentas amal sebelum ke dunia abadi.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."
(Muhammad; 47:507)

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino