::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 31, 2009

Anak Merdeka


~Ramadhan, bertitik tolak memerdekan diri dari belenggu-belenggu dunia yang melekat di cerminan jiwa~

Hari ini bertarikh 31 Ogos 2009 / 10 Ramadhan 1430 H, sahabatku Mawaddah selamat melahirkan little mujahid Subuh tadi. Little mujahid nampaknya amat istimewa; lahir pada bulan umat Islam menyambut Ramadhan dan warga Malaysia menyambut Hari Kemerderkaan ke 52 tahun.

Semoga kelahirannya dalam bulan yang mulia menjadikan little mujahid seorang anak yang soleh dan musleh; dan kelahirannya pada Hari Kemerdekaan menjadikan little mujahid seorang anak yang merdeka dari belenggu-belenggu dunia yang memesongkan.

Rindu rasanya nanti sebab little mujahid tidak lagi dibawa ke kelas oleh uminya setiap hari. Rindu juga pada sahabatku yang sudah mula bercuti. Cuti hilang sementara 'geng' kami di kelas.

Moga kemerdekaan dan Ramadhan ini bukan saja memberi seribu erti buat sahabatku sekeluarga. Malah, erti merdeka jiwa dan hati yang memekarkan iman 'in conjunction with' Ramadhan memberi 2 kali ganda makna yang lebih mendalam pada umat Islam.

Alhamdulillah, sambutan kemerdekaan di Malaysia tahun ini rasanya lain sekali. Tiada bunga api yang kedengaran di malam hari kerana sambutan memeriahkan malam Ramadhan tu lebih hebat lagi. Tiada juga sambutan contohnya di KLCC dan diganti dengan majlis kesyukuran di masjid dan surau -surau. Merdeka kali ini disambut dengan pengabdian kepada Tuhan yang memberi nikmat keamanan dan kedamaian. Semoga sambutan merdeka kali ini 'lebih suci' berbanding tahun-tahun sebelumnya.


~Indahnya Ramadhan ini...~


-little mujahid Mawaddah & Hafiz-

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino