::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 24, 2009

Madrasah Ramadhan


"Apabila tibanya Ramadhan, terbukalah segenap pintu syurga, tertutup rapatlah segala pintu neraka dan syaitan dibelenggu kesemuanya."
Riwayat Bukhari dan Muslim

Pagi 1 Ramadhan itu, embun dan titisan hujan masih membasahi bunga-bunga dan dedaunan. Menyegarkan pepohon yang kehausan setelah berbulan berpanas di bawah terik mentari. Langit dan awan redup memayungi. Nyamannya alam terus menerjah ke hati.

Fizikalnya, kedatangan Ramadhan hadirnya begitu indah. Ramadhan ini memberikan harapan, membuka luas pintu rahmat dan keampunan buat hamba-hamba yang mendambakan kasih dan sayangNya.

Pembukaan Ramadhan ini ibarat sekolah tarbiyah bagi umat Islam dan menunjukkan bahawa Allah tidak pernah meninggalkan hamba-hambaNya begitu sahaja di dunia tanpa 'complete training' yang diadakan setiap setahun sekali ini. Madrasah ini menyediakan berbagai ujian, galakan dan mata pahala berganda bagi yang melepasi setiap ujian ibadah yang diberi.

Ramadhan ini mengajak manusia kembali kepada fitrah membersihkan hati, akal dan nafsu. Proses pembersihan ini menyahkan kotoran serta habuk-habuk dunia yang melekat di cerminan jiwa.

Semoga kita tergolong dalam kelompok manusia yang bisa keluar lulus dengan taqwa cemerlang di hujung persekolahan ini nanti.


"Solat fardhu lima waktu, Jumaat ke Jumaat berikutnya dan Ramadhan ke Ramadhan berikutnya adalah merupakan penghapus dosa bagi dosa yang berada di antara keduanya selagi mana seseorang itu menjauhi dosa-dosa besar."
Riwayat Muslim

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino