::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 30, 2009

Malu Mahkota Diri


~Malumu mahkota yang tidak perlukan singgahsana, tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama. Tiada siapa yang akan boleh merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri.~


Lirik lagu Hijjaz itu begitu menyentuh perasaan ketika saya masih lagi berada di tingkatan. Benar, malu itu memang amat berkuasa. Tanpa rasa malu, wanita hanya seperti buah strawberi yang sudah lisut dan dijual secara lelong di pasaraya.

Malu itu sebahagian dari iman. Malu juga bertempat. Tidak berlebihan dan tidak terlalu kurang. Tidak sampai malu untuk berucap mahupun tidak terlalu kurang hingga merendahkan maruah dan martabat diri.

Wanita merupakan fitnah besar di akhir zaman. Peliharalah dirimu sebaiknya. Batasi pergaulan mengikut apa yang telah Islam gariskan. Andai diri pernah menjadi Zulaikha yang mengejar Yusof maka kembalilah menjadi Zulaikha yang menangisi dosa-dosanya pada Pencipta. Kerana cinta manusia semata itu hanya indah pada gelodak nafsu dan jiwa yang tidak cukup subur dengan baja iman dan taqwa.

Jadilah wanita yang membawa lelaki kembali menjadi pemimpin Islam dan mujahid yang sebenar dengan ikatan pernikahan yang terbina. Usah menjadi penggoda yang Maha Hebat untuk menunjukkan kecantikan, kelembutan, kebaikan dan segala kelebihan pada lelaki yang bukan ditakdirkan menjadi suami atau mahrammu.

Buat para daie, baik lelaki mahupun wanita yang seringkali tidak terlepas dari cubaan cinta berlampiaskan nafsu, hati-hati menjaga diri dan hati. Setiap cubaan yang datang menunjukkan Allah sedang menguji keteguhan singgahsana iman di hati. Semoga Allah memelihara insan-insan yang sentiasa memohon perlindungan dengan-Nya.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, dia berkata Rasulullah s.a.w bersabda:
'Cubaan selalu menimpa seorang mu'min, baik lelaki mahupun perempuan, baik hal itu terhadap dirinya, anaknya mahupun hartanya, sehingga dia menemui Allah dan tiada lagi kesalahan padanya."

2 comments:

riaizzatirazali on August 30, 2009 at 3:43 PM said...

erm. memberi kesan mendalam betul entri kali ini. bagaikan ditumbuk di pipi. terima kasih diatas peringatan anda. :)

Raudhatul Nadwah on August 30, 2009 at 10:57 PM said...

Ria Izzati, semoga kita sama-sama terus ingat-mengingati antara satu sama lain ye, membaiki diri untuk menjadi lebih baik. =)

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino