::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 3, 2009

Bertatih Dengan Sabar


~Berfikir melihat alam...~


Lihatlah unggas yang terbang tinggi di kaki langit. Tidak gentar melebarkan sayap biarpun kebarangkalian untuk jatuh ke bumi yang jaraknya beribu-ribu kaki. Gah terbangnya unggas itu tidak terus dari lahirnya ke dunia. Ia bermula dengan menguatkan sayap dan belajar menggunakannya mengikut sunnatullah yang telah diberi Allah.

Seperti itu juga manusia. Mula bertatih , kemudian berjalan dan berlari. Namun, masih juga ada yang jatuh walaupun sudah berpuluh tahun kita menggunakan kaki yang Allah bagi. Tapi, bila rebah tetap usaha bangun lagi.

Walaupun begitu, adakalanya malang tak berbau menimpa. Kalau kaki sudah patah, tentu ambil masa untuk berjalan dan berlari kembali. Jika sudah sekali lemas dalam laut dalam, tentu rasa fobia mula menyelubungi diri.

Semuanya harus bermula sekali lagi. Untuk bertatih semula sudah tentu perlukan bantuan, perlu dipapah. Ibarat seorang pesakit yang sudah hilang sebelah kaki dan mendapat kaki baru (prosthetic leg), perlu menjalani rehabilitasi yang mungkin memakan masa berminggu mahupun berbulan lamanya. Begitu juga pada yang sudah fobia, tentu memerlukan terapi seperti 'desensitization' terhadap apa yang begitu ditakutinya. Semuanya memerlukan kesabaran baik pada yang menghadapinya mahupun pada pelatihnya.

Untuk senang, kadang-kadang kita perlu susah dahulu. Untuk menerima, kita harus belajar memberi, walaupun perlu bertatih terlebih dahulu. Sabar adalah tunjang pada tindakan. Tanpa kesabaran, kita mungkin tidak bertindak langsung atau mungkin bertindak di luar batasan.

Tonggaknya ada pada hati. 'Clue'nya ada pada iman; sesabar manakah kita untuk menempah sebuah kejayaan. Cerminnya adalah jiwa yang perlu digilap selalu dari habuk-habuk dunia dan hembusan kabus nafsu yang menipu. Agar jiwa itu sentiasa mencerminkan yang benar dan tidak tersalah melihat dan mentafsir pantulannya ke jendela hati.

Semoga Allah sentiasa memberi cahaya petunjukNya kepada hamba-hambaNya yang masih bertatih untuk mencapai kebahagiaan yang telah Allah janjikan. Allah tidak pernah zalim dan sentiasa membantu hamba-hamba yang meminta pertolongan dariNya. Dia tidak pernah membiarkan saja hamba-hambaNya yang meminta, meraba-raba dalam kegelapan tanpa diberi cahaya petunjuk dan rahmatNya. Yakinlah pada Allah; pasti tiba saat itu.

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino