::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 15, 2009

Nilai Takwa Di Hujung Ramadhan



Hari ini sudah hari ke-25 Ramadhan. Apakah agaknya perasaan kita ketika ini? Tidak sabar menyambut Hari Raya Aidilfitri? Atau menginginkan Ramadhan ini terus berlangsung sepanjang tahun, atau merasa sedih bakal meninggalkan sekolah tarbiyah ini?

Tinggal 5 hari saja lagi kita bakal meninggalkan sekolah tarbiyyah Ramadhan. Sebaik itu kita akan meraikan Hari Raya sebagai Hari Konvokesyen kita. Kita bakal bergelar graduan dari sekolah ini, namun, masing-masing mungkin tidak mempunyai keputusan yang sama.

Jika kita mengejar untuk cemerlang dalam pelajaran dan mendapat 'title' pelajar terbaik universiti, bagaimana dengan sekolah Ramadhan ini? Mahukah kita keluar dari sekolah yang disediakan Allah dengan hanya keputusan iman dan takwa yang hanya cukup makan saja atau kita mahu mendapat pengiktirafan yang lebih lagi daripada Tuhan Yang Maha Mencipta?

Takwa itu adalah ukuran rabbani. Namun, kesannya boleh terlihat pada diri.

Mari sama-sama kita mengevaluasi diri.

Sepanjang 25 hari latihan Ramadhan ini apakah kita sudah menghindarkan diri daripada berkata-kata keji dan dusta? Atau masih lagi tidak henti menyakitkan hati orang-orang di sekeliling kita dengan kata-kata yang setajam pedang?

Lalu, di manakah letaknya nilai takwa kita...

Sepanjang 25 hari latihan kita di sekolah ini, apakah kita sudah menjadi manusia cermat dan hati-hati dalam setiap tindakan agar hati terjaga dari dosa-dosa? Atau masih suka melekakan diri dengan perkara-perkara yang tiada manfaatnya? Atau kita masih lagi rasa seronok duduk berdua-duaan antara dengan berlainan jantina bukan mahram dari kita, biarpun dengan alasan "bukan buat apa-apa pun".

Lalu di manakah letaknya nilai takwa kita...

Saya juga turut mengevaluasi diri. Mengingatkan kata-kata yang dikongsi oleh teman seperjuangan.

Di manakah letaknya nilai takwa kita...

Setelah graduasi dari madrasah Ramadhan ini, pastinya kita menjadi produk yang telah disediakan untuk beramal dan berbakti. Atau adakah yang rela memilih untuk menjadi penganggur sahaja?

Lalu, mari kita nilai di 'CGPA' manakah nilai takwa kita...

Semoga pakaian taqwa yang dijahit sepanjang Ramadhan akan siap dipakai nanti...

~Ya Allah, jadikanlah hambaMu ini tergolong dalam hamba yang sentiasa menyuci hati dan menilai diri...~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino