::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 10, 2009

Buah Cinta Ramadhan


Sudah 19 hari Ramadhan berlalu. Bermulanya Ramadhan dipenuhi dengan tugasan assignment yang berkeping-keping perlu dihantar setiap minggu hinggalah ke pertengahan Ramadhan ini, ditambah pula dengan peperiksaan pertengahan semester yang akan selesai hujung minggu ini.

Memenatkan. Terasa lelah di samping mengejar amalan bulan Ramadhan. Hingga saya sendiri terlupa untuk menghayati buah hikmah dan haruman wangian cinta kekasih Ramadhan yang datang bertandang.

'Ah, mudah saja berkata cintakan Ramadhan. Namun, ibadah dilakukan secara terkejar-kejar, tiada rasa benar-benar untuk menghayati buah tangan cinta kekasih yang datang sekejap ini. '

Saya terlupa menyelami rasa cinta yang dibuahkan Ramadhan. Rasa cinta yang hadir ketika solat terawikh berjemaah. Sedangkan di waktu lutut bertemu lutut dan siku bertemu siku, cas-cas elektron dan proton bertemu meneutralkan 1001 rasa menjadi kembali neutral. Namun, neutral itu tidak dapat diterjemahkan sebagai kesatuan rasa cinta sesama ummah.

Alangkah ruginya diri.

Hati menangisi diri sendiri. Miskin dengan penilaian dari hati dengan alasan sibuk tanpa cuba menghayati hikmah Ramadhan.

Begitu juga ketika bersahur mahupun berbuka puasa. Ketika masing-masing tidak lokek untuk berkongsi hidangan juadah yang dibeli. Sekali lagi diri terlupa, bahawa perkongsian dan pemberian bukan sekadar untuk mengaut keuntungan pahala yang telah Allah janjikan, namun, jua menjalin rasa kasih dan sayang sesama insan.

Keperluan mengaut pahala itu perlu. Namun, usah sampai terlupa untuk mendalami maksud dan hikmah yang tersembunyi. Setiap amal perbuatan itu bergantung pada niat. InsyaAllah, kita akan dapat apa yang kita niatkan.

Namun, cukupkah sekadar itu? Setelah mengkoreksi diri dan niat di hati untuk menyelami erti sebenar buah cinta ini, terasa amat indah untaian ukhwah yang terbina. Memang benar sabda Junjungan Mulia bahawa kita akan dapat apa yang kita niatkan.

Bagi yang belum mencuba, cubalah rasai buah cinta Ramadhan ini! Nescaya akan terlihat seolah-olah rasa cinta dan kasih sayang sesama ummah sedang bertebar luas.

Dari Umar bin Khattab r.a yang mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda:

"Setiap perbuatan itu hanyalah bergantung dengan niat, setiap orang hanya
mendapatkan apa yang diniatkan. Maka barangsiapa yang berhijrah kerana Allah dan
Rasul-Nya, maka hijrahnya itu (ikhlas) kerana Allah dan Rasul-Nya. Dan
barangsiapa berhijrah kerana faktor duniawi atau untuk memikat hati orang lain,
maka hijrahnya itu kembali kepada apa yang diinginkannya."


(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)









0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino