::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 23, 2009

Salam Aidilfitri 1430H



~Salam Aidilfitri. Sepanjang tahun, semoga anda beroleh kebaikan. Semoga Allah menerima amalan kami dan kamu. Semoga dapat meraikannya lagi dan berjaya.~

Moga masih tidak terlambat untuk mengucapkannya di hari raya Aidilfitri yang keempat ini. Masih ramai lagi yang sehingga hari ini kunjung mengunjungi ke rumah sanak saudara mahupun ke rumah terbuka Aidilfitri.

Hari raya adalah hadiah dari Allah, merayakan kemenangan melalui madrasah tarbiyyah selama sebulan yang diadakanNya setahun sekali. Banyakkan bersyukur padaNya; bertasbih, bertahmid dan bertakbir. Semoga kita juga bakal selamat di hari perhitungan di sana.

Hari raya ini juga berkumpulnya semua sanak saudara di dalam 'extended family' setelah lama tidak bersua muka dan bertanya khabar. Di kesempatan ini juga, ahli keluarga saling bermaaf-maafan andai ada khilaf mahupun krisis antara hati-hati yang pernah melanda. Waktunya menjernihkan air yang keruh. Ibarat kiambang bertaut kembali, barakah Syawal ini mengikat kembali rasa cinta dan kasih bersaudara. Begitu juga dengan insan-insan tersayang yang telah pergi. Kasih dan sayang yang dicerminkan dengan ziarah dan bacaan kalimah suci di pusara pasti memberi erti pada mereka di alam abadi.

"Dulu boleh angkat tangan. Sekarang dah tak boleh. Badan pun dah rasa makin sejuk sampai ke tulang. Allah dah tarik nikmat sikit-sikit." Ujar datuk saudara yang terlantar sakit di atas katil. Ada air mata di hujung kelopak matanya.

Ziarah menziarahi juga mengajar kita untuk mengambil berat tentang insan-insan di sekeliling. Apakah makin sihat, atau makin susah menempuh hidup? Bahkan hari raya ini, Islam mengajar untuk saling mengambil peduli.

Moga barakah Syawal mengiringi diri biar di mana kita berpijak di bumi ini. Ampun dan maaf andai ada khilaf dari hambaNya yang hina ini.


"Cepatnya Kak Long nak balik. Tak best la. Tak naklah kawan Kak Long lepas ni." Ujar adik sepupu yang semakin membujang dengan loghat Kelantannya. Nadanya sedikit merajuk.

Saya hanya tersenyum sendiri. Entah bila agaknya kami akan berjumpa lagi. Hari raya ini begitu mendekatkan kami. Namun, biar jauh asal dekat di hati.

1 comments:

أسمأ أحمد بهاري on September 23, 2009 at 8:48 AM said...

naddy.. salam 'eid mubarak.. maaf zahir batin

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino